ZACHOROWAĆ MOŻE KAŻDY !!!

Czym jest nowotwór?

Jak sama nazwa wskazuje jest to nowy twór. „Coś” co powstaje w wyniku niekontrolowanego podziału. Nasz organizm w „normalnych warunkach” świetnie sobie radzi ze zdrowymi komórkami, które rosną, dzielą się i obumierają w sposób naturalny- problem pojawia się gdy następuje uszkodzenie komórki na poziomie DNA.

Rak? Nowotwór? … to nie to samo?
Każdy rak to nowotwór, ale nie każdy nowotwór to rak! Nowotwory dzielimy na łagodne i złośliwe ( rak). Łagodne to te, które nie naciekają, nie dają przerzutów do innych narządów i (z małymi wyjątkami) nie zagrażają życiu. Złośliwe cechuje destrukcyjne, szybkie narastanie. Inwazyjność na inne tkanki i narządy.

Co sprzyja nowotworzeniu?
Poza warunkami dziedziczenia (najgorsze co można odziedziczyć) istnieje szereg zjawisk, zwiększających ryzyko zachorowania na nowotwory! Do warunków „sprzyjających” należą palenie papierosów, nadmierne spożywanie alkoholu, przypadkowe kontakty seksualne, niska (żadna) aktywność fizyczna, stres, nadmierna ekspozycja na promienie słoneczne bez ochronnych filtrów, zanieczyszczenia środowiska oraz niewłaściwa dieta.

Niezależnie od tego, kto był ojcem choroby, zła dieta była na pewno jej matką…

Co, gdy padnie rozpoznanie NEOPLASMA, CARCINOMA czy CANCER? Pamiętaj! Rak to nie wyrok! Przede wszystkim zaufaj specjalistom! Nie szukaj pomocy u wróżek, szamanów czy pseudożywieniowców!  Nie istnieje dieta lecząca raka!!!

Wiedz, że leczenie w chorobie nowotworowej jest długie i męczące. Towarzyszy mu wiele nieprzyjemnych zjawisk: od nudności, wymiotów, biegunek, zaparć czy braku apetytu po apatię, większą podatność na infekcje oraz depresję. Bardzo ważne byś miał/a obok siebie bliskich (rodzinę, przyjaciół)- proces adaptacji choroby nowotworowej różnie przebiega! Część osób po usłyszeniu diagnozy załamuje się, część wypiera ten fakt ze swojej świadomości, inni od przesadnego optymizmu przechodzą w stan otępienia, depresji. Masz prawo czuć żal, złość, smutek- pamiętaj by o tym mówić!

Co dalej?

Rodzaj nowotworu pozwoli lekarzowi określić metodę leczenia jaką zastosuje. Wyróżniamy cztery rodzaje leczenia: chirurgiczne, radioterapia, chemioterapia oraz terapie biologiczne. Nie zmienia to jednak faktu, że bez względu na metodę zastosowanego leczenia możesz się do niego przygotować.

Zasady żywienia w chorobie nowotworowej!

Dieta w chorobie nowotworowej oraz podczas leczenia powinna dostarczać odpowiedniej ilości energii (może być o 20% większa nawet, niż u osoby zdrowej), białka pełnowartościowego (wzmożona praca układu immunologicznego oraz intensywny proces odbudowy zniszczonych tkanek tego wymaga) , węglowodanów, wysokiej jakości tłuszczów ( wielonasyceniowe kwasy tłuszczowe z rodziny n-3- zmniejszają proces zapalny i spowalniają proces nowotworzenia), składników mineralnych oraz witamin (wit. C, E, beta-karoten, cynk, selen, miedź, magnez, mangan, koenzym Q10, polifenole i fitosterole). Istotna jest również odpowiednia podaż płynów.Odpowiednio zbilansowana dieta odgrywa ważną rolę na wszystkich etapach choroby. Podczas leczenia chirurgicznego, radio czy chemioterapii, przez okres rekonwalescencji oraz jako profilaktyka wtórna.

Co robić gdy

- dokuczają nam nudności i wymioty

Mogą być one reakcją na stosowane cytostatyki lub ze względów psychologicznych. Lęk przed chorobą, przed chemioterapią. Czasami konieczne jest zastosowanie leków
o działaniu p/lękowym, terapia relaksacyjna oraz współpraca z psychoonkologiem. Bez względu na przyczynę tych dolegliwości zalecane jest picie czarnej herbaty, napoju imbirowego z/bez cytryny. Można zaszaleć z coca- colą słodzoną cukrem (Broń Boże aspartamem), mile widziana jest woda mineralna lekko gazowana. Niekiedy ukojenie da rozcieńczony wodą sok np. pomarańczowy, z czarnej lub czerwonej porzeczki oraz zmiksowany z kostkami lodu miąższ arbuza. Skup się na białym pieczywie, płatkach owsianych, ryżowych, makarony spożywaj raczej ugotowane na miękko- produkty bogate w błonnik w tym czasie mogą nasilać dolegliwości.

- dokucza nam biegunka

Istnieje kilka powodów, kiedy może nam dokuczać biegunka. Prowodyrem może stać się stosowana radioterapia czy chemioterapia bądź nietolerancja laktozy, zespoły poresekcyjne (zmiana anatomii przewodu pokarmowego), zakażenia, stosowane leki oraz dysbioza (zaburzenie równowagi między naturalnie występującymi w naszym jelicie szczepami bakterii i grzybów)

• uzupełniaj płyny (1,5- 2,5 l/dobę) najlepiej bogate w elektrolity oraz garbniki
  •  pij miedzy posiłkami ( a nie w trakcie)
  • do płynów przeciwbiegunkowych należą: mocna czarna herbata, słabe napary z lipy czy nagietka, wysokomineralizowana woda z cytryną i miętą, kakao, rzadki kleik

z odtłuszczonego siemienia lnianego

• unikaj cukru ( jak musisz to zastąp go dowolnym miodem)
  • unikaj potraw smażonych, panierowanych, surowych (tatar, sushi, kremy z surowych jaj)
  •  ogranicz produkty mleczne, produkty razowe na zakwasie, z ziarnami)

- cierpimy na zaparcia

Zazwyczaj spowodowane przyjmowaniem niewystarczającej ilości płynów oraz działaniem stosowanych leków. Istotne jest w pierwszej kolejności zastosowanie leków regulujących pracę jelit (tu działa lekarz) ponieważ, stosując dietę bogatobiałkową możemy doprowadzić do niedrożności przewodu pokarmowego (nadmiar błonnika może stworzyć „czop”, który zatka jelita nasilając problem).

• istotne są płyny ( ciepły kompot ze śliwek kalifornijskich ale bez cukru),
  • herbaty z cukrem brzozowym, napary z ziół (kruszyna, rzewień, aloes), kawa naturalna ( jeśli nie ma p/wsk)
  • unikaj produktów zapierających (puree ziemniaczane, biały ryż)
  • pamiętaj o wypróżnianiu (nie wstrzymuj wypróżniania się ze względów psychicznych - lęk przed korzystaniem ze wspólnych toalet - np. w szpitalu, korzystaj z podkładek higienicznych)

- zbliża się chemioterapia

•  sięgaj po posiłki schłodzone (mają słabszy zapach, nie drażnią) lub letnie
  •  posiłki małe objętościowo ale częste
  •  miękka konsystencja dań
  •  unikaj sytuacji gdzie pokarmy bądź zapachy działają na Ciebie drażniąco
  • pij wodę lekko gazowaną (bogatą w wapń i magnez jeżeli nie ma p/wsk), białą i zieloną herbatę, czarna bez dodatków zapachowych, może tez być miętowa, napary z suszonych czarnych jagód lub lipy, kawa zbożowa- naturalna może nasilać dolegliwości (ale nie zawsze!)

opracowała lic.diet. Joanna Gaweł

Idzie rak nieborak